Fiat bedrijfswagens.
Over de Fiat bedrijfswagen.
Fiat is al jarenlang een belangrijke spil op het gebied van bedrijfswagens. In 2014 is het Italiaanse automerk gefuseerd met het Amerikaanse Chrysler onder de naam FCA – Fiat Chrysler Automobiles. Onder FCA vallen verschillende automerken. De meest bekende merken zijn: Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Jeep, Lancia en Maserati.
Populaire Fiat bedrijfswagens
Fiat Fiorino
De meest compacte Fiat bedrijfswagen is de Fiorino. Qua formaat en indeling is deze auto vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Volkswagen Caddy, Ford Transit Connect, Citroën Berlingo en de Citan van Mercedes-Benz. Makkelijk in te laden en dankzij de slimme vormgeving uitermate geschikt voor klussen in de stad.
Bekijk de Fiat Fiorino afmetingen
Fiat Doblò
De volgende in het rijtje is de Doblò. Deze is net iets hoger en langer dan de Fiorino. Het maximale laadvolume is 5,4 m³ en de lengte van de laadruimte van deze bestelbus is 2,17 meter. Er zijn verschillende varianten van de Doblò verkrijgbaar, waarbij de grootste een maximaal laadvermogen van 1.005 kg heeft – inclusief het gewicht van de bestuurder.
Bekijk de Fiat Doblo afmetingen
Fiat Talento
Het maximale laadvolume van de Talento is 8,6 m³. Dat is bijna drie keer zoveel als de Fiorino. Er zijn verschillende versies van de Talento, de grootste heeft een laadlengte van 3,35 meter. De Talento is verkrijgbaar als gesloten bestelwagen met enkele cabine en als dubbele cabine.
Bekijk de Fiat Talento afmetingen
Fiat Ducato
De Ducato bedrijfswagen is de grootste bestelbus in het Fiat assortiment. De laadruimte is groot genoeg voor 17 m³ aan materialen en gereedschap. Bij de variant met enkele cabine is de laadruimte ruim 4 meter lang en 2 meter hoog in de grootste uitvoering. Het Gross Vehicle Weight (GVW) is het maximale bruto voertuiggewicht. Voor de Ducato ligt het GVW in de grootste uitvoering op 4.250 kg.
Bekijk de Fiat Ducato afmetingen
De geschiedenis van Fiat
Fiat, of voluit: Fabbrica Italiana Automobili Torino, bestaat al sinds 1899. Het automerk werd in het leven geroepen door een groep ondernemers in het Italiaanse Turijn onder de naam Società Italiana per la construzione e il commercio delle automobili Torino. De lange bedrijfsnaam werd al snel afgekort tot F.I.A.T. en werd later simpelweg ‘Fiat’.
Het bedrijf groeide in sneltreinvaart. Wat begon met de productie van enkele tientallen auto’s per jaar nam binnen tien jaar toe tot meer dan duizend auto’s per jaar. Het Italiaanse automerk vestigde zich ook in Amerika, waar de automarkt op dat moment flink opbloeide. Onder de naam Fiat Automobile Co. nam de autoproducent een eigen plek in op de Amerikaanse markt. Naast de buitenlandse expansie werd ook het aanbod uitgebreid met de productie van scheepsmotoren, vrachtwagens en trams.
Giovanni Agnelli
Eén van de oprichters van Fiat is Giovanni Agnelli. Toen het bedrijf bleef groeien, besloot Agnelli zijn vennoten uit te kopen en zelf de volledige leiding te nemen. Agnelli speelde slim in op de Eerste Wereldoorlog door gehoor te geven aan de grote vraag naar auto’s voor het leger. De productie steeg van 4.000 auto’s in 1914 naar meer dan 10.000 exemplaren in 1915. Hierdoor klom de autofabrikant van de 30e naar de 3e plek op de lijst met grootste industrieën van Italië.
Groot, groter, grootst
In de jaren ‘50 floreerde Fiat meer dan ooit. De dieselmotor werd geïntroduceerd en er kwamen verschillende succesvolle modellen op de markt. Er volgden nieuwe fabrieken in Zuid-Italië, maar ook in landen als Rusland en Brazilië werden Fiat fabrieken gebouwd.
Als de kleinzoon van oprichter Agnelli in de jaren ‘60 aan het roer komt te staan, loodst hij het merk door de oliecrisis door in te zetten op automatisering. Later maakt hij een aantal dubieuze beslissingen, waardoor Fiat in de jaren ‘90 met een lichte crisis te maken krijgt. De opvolger van Agnelli junior redt het bedrijf door in te zetten op betaalbare auto’s met veel technische innovaties. Langzaam maar zeker klimt het bedrijf weer terug naar de top op autogebied. Daar bevindt het Italiaanse automerk zich tot op de dag van vandaag nog steeds.